עו"ד אחד מהחבר'ה – עו"ד על שיווק ברשת….

עד אמצע העשור הנוכחי יכלו עורכי הדין, פרופסיה שמרנית הכבולה לכללים אתיים נוקשים, להסתפק באתר אינטרנט המספק אינפורמציה ופרטי התקשרות אודות המשרד ומתעדכן לעיתים רחוקות. ואז הגיעה מהפכת המדיה החברתית.. משמעות המהפכה היא שקהלי היעד של בעלי המקצוע בתחום השירותים, הנמצאים ברשתות החברתיות במספרים עצומים (ראה סקר דה מרקר 3.3 מיליון ישראלים בפייסבוק) מצפים מנותני שירותים ובכללם עורכי דין, להיות זמינים ונגישים, ולקיים נוכחות היכן שהם – הלקוחות הפוטנציאלים כבר נמצאים – בפלטפורמות המאפשרות שיחה ואינטראקציה – ברשתות החברתיות.

דרישת קהל היעד, והעובדה שהוא כבר נוכח ברשתות החברתיות, מחייבת את עורכי הדין להערכות מחודשת לפעולה ברשת.

מיצירותיה של המעצבת והאמנית הדיגיטאלית – מיכל סיקלאי

אז מה עושים? בשלב הראשון יש להפנים ולהיות מודע ליתרונות שבמעבר משידור חד צדדי לשיחה מתמשכת עם קהל היעד ולקוחות פוטנציאלים ברשת. בשלב השני יש להתחיל וליצור תשתית מתאימה בזירה מתאימה ברשת. בחירת הזירה המתאימה היא פונקציה של אופי הפלטפורמה (האם זה משרת את המוניטין?) והימצאות קהל היעד במידה המצדיקה השקעת משאבים, קיומה של תשתית טכנולוגית בסיסית המסוגלת לשרת את המטרות והיעדים.

קהל היעד של עורכי דין הוא רחב מאוד ולכן רוב הרשתות החברתיות מתאימות ליצירת נוכחות, פיתוח קשרים, יצירת אמון וביסוס מומחיות מקצועית. עם זאת, לכל פלטפורמה חברתית ברשת, יש אופי קצת שונה.

כך למשל, יהיה נכון להשתמש בtwitter ככלי ליצירת קשרים עם עורכי דין מעבר לים המתמחים בענף הספציפי שלך, ללמוד מהם על חידושים, להתעדכן, להתייעץ, לשתף בלינקים למאמרים ופסיקה חדשה בתחום.

linkedin אופי עסקי יותר, הפלטפורמה מתאימה לחיפוש עבודה ולגיוס עובדים חדשים, אבל גם להשתתפות בקבוצות מקצועיות ממוקדות, גלובאליות ולוקאליות, התורמות מאוד להעשרת הידע וההתפתחות המקצועית.

בfacebook נכון יהיה ליצור נוכחות המבליטה יותר את הפן האישי, לשקף תחביבים תחומי עניין ודעות, במטרה ליצור רושם כללי ואותנטי יותר איתו קהל היעד יכול להזדהות. בנוסף, בפייסבוק נכון יהיה גם להצטרף לעמודים עסקיים של עורכי דין אחרים וללמוד על מה הם מדברים, מי מדבר איתם? בשלב מתקדם, שמכירים היטב את הרשת החברתית, אפשר להקים עמוד עסקי למשרד.

כדאי להצטרף לקפה דמרקר זה המקום להיחשף לקהל גדול מאוד של אנשים – לקוחות וממליצים פוטנציאלים, לכתוב בלוג בתחום המקצועי, לצד השתתפות פעילה בקהילות השונות.

שיחה ומתן ערך מסף

בשלב השלישי יש להתחיל בשיחה (ורק לאחר שהוגדרו המטרות, היעדים והנושאים לשיחה) בהקשר זה חל השינוי המהותי ביותר, על התוכן המופץ ברשתות החברתיות להיות בעל ערך מוסף – תוכן שיש בו מעבר לאינטרס הכלכלי של המפרסם בטווח המיידי ועשוי לתרום ולחדש למתעניין גם אם לא רכש את המוצר בזה הרגע.

במתחם שיחה מעורב (עורכי דין ומי שאינם עורכי דין) ערך מוסף הוא תוכן אשר מספק למשתתפים הכוונה רלוונטית, מענה על שאלות משפטיות, סיוע באבחון ראשוני של בעיה משפטית, הפנייה למומחה בתחום ועוד . במדיה חברתית נוצרות קהילות, בדרך כלל יש בקהילה מקצוענים מתחומים שונים וכל אחד תורם מהידע שלו. עבודה חכמה מצד עו"ד במדיה חברתית היא להשתלב בקהילה המקוונת ולבסס את מעמדו כמומחה בשעת צורך, ובשאר הזמן להתנהג כאחד האדם ולא כבעל מקצוע, להשתתף בשיחה, להביע עמדה, לפרגן לחברים. למעשה מי שרוצה לבנות אמון לטווח ארוך צריך לקחת בחשבון שרוב הזמן (כלל ה 20-80) עליו להימנע מתוכן שיווקי שנועד לקדם את האג'נדה המסחרית שלו ולהבליט דווקא צדדים אישיים, אנושיים וחברתיים.

ההנחה היא שלקוח פוטנציאלי מרוצה היום, הופך לסוכן נאמן המפיץ הלאה את בשורת קיומך ברשת, ולקוח שלך לכשיזדקק בעתיד . נשמע מוכר? כן, העיקרון השיווקי שנהג עד כה לא השתנה, רק האמצעי , בעידן הדיגיטאלי "מפה לאוזן" זה ברשת…

על עורכי הדין להפנים כי הקמת תשתית במדיה חברתית, במטרה אחת – לשתול תכנים אינפורמטיביים מהאתר ומבלי לקיים שיחה סביב התוכן, לא תועיל ואף עלולה להזיק משום שתותיר את הנוכחות שהוקמה ברשת החברתית ריקה ושוממת מאדם ושיחה.


לא נכון יהיה להיות "דוחף תוכן" אגרסיבי שאין לו שום הקשר מלבד האינטרס השיווקי. צריך להבין שקהל היעד נחשף להרבה מאוד תוכן ועורך הדין הוא רק עוד אחד מבין רבים שמנסים למשוך את תשומת ליבו .לידע של עורך דין העוסק בנזיקין למשל, ערך רב למי שנפגע בתאונת דרכים וצריך סיוע עם הביטוח, לעומת זאת, סקירה של פסק הדין החדש שניתן בנושא בדרך כלל פחות מעניינת.. תוכן מקצועי בעל ערך מוסף הוא כזה שנחוץ למי שנחשף אליו בזמן ובמקום הנכון ולא כזה הנדחף אליו באופן מלאכותי.

תשתחרר ותהיה עו"ד אחד מהחבר'ה…

המעבר לזירות אינטראקטיביות, הוא במידה רבה המעבר לתקשורת אישית, קלילה וחושפנית יותר (הכול במידה כמובן). עורכי הדין הסובלים מתדמית רעה מאוד, ימצאו באפשרות הטכנולוגית לקדם עצמם בסגנון קצת פחות רשמי ומעונב, הזדמנות נדירה ליצור רושם ראשוני חיובי, המשקף את אישיותם ומומחיותם באופן ישיר ובמנותק מהמוניטין השלילי של כלל המקצוע. הכלי השיווקי העצמתי שעובד על חיבור רגשי עם הלקוח, לא יכול להתקיים במסגרת אתר אינטרנט אינפורמטיבי, הנתפס כמנוכר ובלתי נגיש.

יש לך עבודה ברשת …

לצד היתרונות (גם אלו שלא הזכרתי: תשתית ברשתות חברתיות היא זולה משמעותית מאתר יעילה בהפצה, ומהירה יותר בהגעת התוכן אל קהלי היעד כאשר היא מתופעלת באופן אפקטיבי ) יש גם עבודה: אם עד היום כל המאמצים השיווקיים שהשקעתם ברשת נעשו בפועל באמצעות מומחים חיצוניים (יח"צנים, בוני אתרים, מקדמי אתרים ואופטימיזטורים של תוצאות חיפוש בגוגל) הרי שבמדיה חברתית שהיא מדיה של שיחה ישירה כאמור, מטבע הדברים את מירב העבודה עליך לעשות בעצמך. איש SEO מתמצא בקידום אורגני, אבל לא מבין במשפט ולכן לא יכול לנהל עבורך שיחה מתמשכת עם קהל היעד ברשת ולהשיב עבורך על שאלות בתחום התמחותך.

0 Responses to “עו"ד אחד מהחבר'ה – עו"ד על שיווק ברשת….”



  1. להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: