מדיה חברתית – עשה זאת בעצמך או באמצעות מומחה חיצוני ?

 ההחלטה לפעול במדיה חברתית כבר נפלה, הבנתם את הנחיצות ואת התועלת הרבה שאתם עשויים להפיק מכך. שאלה חשובה עומדת כעת על הפרק – האם לעשות זאת בעצמכם או באמצעות מומחה חיצוני. השאלה מתעוררת בעיקר אצל עוסקים עצמאיים ופחות בקרב ארגונים גדולים היכולים להרשות לעצמם להעסיק איש מדיה חברתית במשרה מלאה.

 יתרונות וחסרונות בהעסקת קבלן חיצוני למתן שירותי מדיה חברתית:

הגישה הרווחת היא שפעילות במדיה חברתית אמורה לשקף את האישיות ו/או את המקצוענות/מומחיות של האדם הפועל בה. זו תפיסה נכונה בעיקרון. חישבו על מקרה בו מיקור החוץ נעשה עבור עורך דין, כאשר הקבלן החיצוני מגיב ועונה עבורו על שאלות מורכבות בדיני חוזים.. זה למצער נראה רע ועלול גם להזיק מאוד לתדמיתו של איש המקצוע.

למרות הדוגמה לעיל הנוטה לכיוון העשייה העצמית, ישנם שיקולים נוספים אשר בהינתנם הופכת ההחלטה לקשה יותר. השיקול המהותי הראשון הוא השיקול הכלכלי – זמן מול תועלת. יש מי שטוענים שמדיה חברתית כל אחד יכול ללמוד לעשות בעצמו. איני מתנגד לרעיון הזה, אלא שאני יודע בוודאות שזה לוקח המון זמן יקר, תרגול והתנסות שאין לבעל העסק להשקיע בד"כ. שיווק במדיה חברתית זה מקצוע, אמנם מקצוע חדש אבל עדיין מדובר בתחום התמחות מקיף ורחב כגודל הרשת.

לצד השיקול הכלכלי יש להביא בחשבון כי בעל המקצוע הוא בד"כ גם לא איש שיווק ותוכן ובמקרים רבים הגם שהוא מקצוען שאין שני לו בתחום עיסוקו, הוא לא בהכרח מצטיין בתקשורת בין אישית. על אסטרטגיה שיווקית, תוכן מתאים ותקשורת בין אישית טובה, אי אפשר לוותר כאשר מבקשים לפתח יחסים ונוכחות אפקטיבית לטווח ארוך במדיה חברתית.

אם כן, ראינו כי ישנם יתרונות וחסרונות בהעסקת קבלן חיצוני למתן שירותי מדיה חברתית, כיצד נחליט מה טוב עבור העסק שלנו? אני ממליץ על מודל עבודה המשלב בין מומחה חיצוני למדיה חברתית (בעל זיקה והבנה מסוימת בשיווק ובתחום הספציפי אותו הוא מקדם עבור בעל העסק) לבין בעל המקצוע, כאשר חלוקת העבודה נעשית באופן הבא: בשלב הראשון המומחה למדיה חברתית מגבש את האסטרטגיה השיווקית (ביחד עם בעל המקצוע המשקף בפניו את המטרות, קהל היעד ואת הצרכים המיוחדים של העסק) מאתר את הפלטפורמות הרלוונטיות בהן יהיה נכון לבעל המקצוע לפעול ולפתח נוכחות אפקטיבית, את זירות השיח הרלוונטיות, קובע מינונים לפעילות, יעדים ומטרות. בשלב השני ומשהוקמה כבר התשתית, מסייע המומחה החיצוני בליווי וניטור הפעילות השוטפת כמו גם באיתור הזדמנויות חדשות לשיחה עם קהלי היעד. תפקידו של בעל העסק במודל עבודה זה, הוא ליצור את הבסיס לתכנים (פוסטים ו/או עדכוני סטאטוס בזירות השיח השונות) ולהשיב/להגיב לשאלות אשר הוא נשאל בתשתיות שהוקמו ברשת.

קיבלתם החלטה להעסיק איש מדיה חברתית חיצוני? תזכרו כי ככל שאיש המדיה החברתית החיצוני המלווה את בעל העסק קרוב בהשכלתו והבנתו לתחום המקודם על ידו, גובר הסיכוי לשיתוף פעולה פורה ורחב יותר בין בעל המקצוע לאיש המדיה החברתית. במקרה כזה אין מניעה שאיש המדיה החברתית יסייע בהתאמת התוכן ובניסוח טקסטים, ישתתף בפועל בשיח המקצועי ברשת, ינהל ויחולל דיונים.

גילוי נאות: נכתב בהשראת הפוסט הזה: http://lawyerist.com/social-media-do-it-yourself-or-outsource 

1 Response to “מדיה חברתית – עשה זאת בעצמך או באמצעות מומחה חיצוני ?”


  1. 1 Limor אפריל 7, 2010 בשעה 7:39 pm

    שני גילויים נאותים על הסיפתח – אני עוסקת בתחום ולא אוהבת את המילה מומחה…

    אני בהחלט בעד שילוב כוחות. מה שלדעתי חשוב להקפיד עליו הוא הגדרת טווח זמן לסיום ההתקשרות בין בעל העסק ליועץ, נהלי עבודה ואישור תכנים ותכנית עבודה שתכלול את הכשרת בעל העסק הקטן לביצוע עצמאי של העבודה. גם ליועץ לא בריא להישאר דבוק ללקוח לאורך זמן אלא אם כן יש סיבה טובה מאוד לכך והיא אינה סיבה כלכלית אלא סיבה אסטרטגית כמו ניהול זהות בעייתית ושאר מרעין בישין.

    יש משהו בעייתי בתפיסת קצב הכניסה לשיווק במדיה חברתית. כמו שאתה כותב, זו עבודה המורכבת מהרבה עניינים כאלה ואחרים. לרבים נדמה שזה צריך לקרות מהר ובנפח גדול. אין סיכוי לייצר את הנפח והקצב הללו בלי לגזול זמן יקר מהעבודה השוטפת, אלא אם כן מחלקים אותה לצעדים קטנים בגודל ביס ולאורך זמן. לטעמי, זה גם הקצב הנכון משום שהוא מאפשר למידה, האזנה ביקורתית למתרחש וניהול סיכונים הגיוני.

    אני תמיד אהיה בעד הפעילות של בעל העסק הקטן עצמו, בבחינת שם את עצמו לתוך השיחה באמת. היוצא מן הכלל הבולט לבעד שלי הוא המקרה בו מדובר בבעל עסק שכישוריו הבינאישיים ומידת התעניינותו באחרים אינם עולים בקנה אחד עם תפיסה חברתית כלשהי. במקרה הזה אולי מוטב שלא להיכנס לכך בכלל ולנקוט דרכי שיווק אחרות.

    בברכה ותודה על הרשומה המאירה שאלה חשובה.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: