ענף משפטי חדש – עו"ד לענייני מדיה חברתית

מכירים את הרגע הזה שפתאום הנושא שעליו אתם מדברים בלהט זמן רב, מנסים לקדם אותו, ומאמינים בנחיצותו בלב שלם פתאום הופך למובן מאליו בשיח הציבורי (או לפחות בקרב אלו אשר הנושא רלבנטי עבורם) ? אז נדמה שהרגע הזה שלי קרוב מאי פעם.

ומהיכן אני למד כי השעה קרבה להכרזה על תקומתו של ענף משפטי חדש? ובכן, מזה זמן שאני מרגיש את זה בא. התחושה שלי התחזקה מאוד בכנס מרשים שערכו בחודש שעבר ד"ר עו"ד יובל קרניאל ואיש הליגל מרקטינג הראשון בישראל – עידן נישליס ממשרד עורכי הדין המוביל שבלת ושות', לרגל השקתו של מוצר משפטי חדש הפונה לתאגידים וארגונים הפועלים ברשת ובמדיה חברתית –social media policy והפוסט הזה כבר היה מוכרח להיכתב כאשר נתקלתי במאמר הדן במודעת דרושים לעו"ד המתמחה במדיה חברתית לינק .

שני האירועים הללו לצד רבים אחרים שקרו במהלך השנה האחרונה הבהירו לי סופית שאני עצמי עו"ד לענייני מדיה חברתית, שיש דבר כזה, אבל חשוב מכך יש צורך אמיתי להכשיר עורכי דין להתמחות בנישה ספציפית זו.

ברור שאין זה מספיק להגדיר את עצמך באופן מסוים (לא באמנות או פילוסופיה עסקינן) ולכן על הצורך של השוק במוצר/שירות להיות אמיתי במדדים כלכליים של היצע וביקוש. במילים פשוטות – השוק צריך לדרוש בפועל עורכי דין אשר התמחותם הספציפית היא במדיה חברתית. ובכן, לשיטתי היום הזה הגיע ונדמה לי שאין עוד חולק על כך שיש צורך בפיתוחה של דוקטרינה משפטית מלומדת המתמחה במדיה חברתית. הפעילות העסקית של תאגידים ועסקים במדיה חברתית צומחת וגדלה בקצב מסחרר, ועובדה זו בלבד היא שמייצרת את הצורך האמיתי של השוק במשפטנים מומחים לרשת ראה סקר .

 

 

twitting_lawyer

לכאורה, יש כבר עורכי דין כאלו בשוק. עורכי הדין לענייני קניין רוחני, טכנולוגיה והיי – טק, מבינים היטב את החשיפות המשפטיות והסכנות האורבות למשתמשים ברשת. אלא שהמדיה החברתית היא תופעה ייחודית בתוך עולם האינטרנט וכך גם הסכנות המשפטיות והתדמיתיות שהיא מייצרת.

אמנם, עו"ד לענייני מדיה חברתית הוא קודם כל משפטן ולכן צריך להבין בראש ובראשונה את החשיפות האפשריות בתחום זכויות היוצרים, הקניין הרוחני, הפרטיות ולשון הרע, אבל לא פחות חשוב מכך "משפטן רשת" צריך להבין ולהכיר לעומק את השפה המיוחדת לרשת, להבין בשיווק, פרסום ויחסי ציבור, וכמובן להכיר היטב את הפלטפורמות השונות ברשת (המתחלפות תדיר) בהם עושים התאגידים והארגונים שימוש יום יומי לצרכים שיווקיים.

ביום יום, עו"ד לענייני מדיה חברתית אמור ללוות, ולתת מענה מיידי לכל שאלה המתעוררת במהלך קמפיין שיווקי/פרסומי ברשת. הוא צריך להבין את מהות המדיה החדשה, את המשמעות וההשלכות של שיתוף תוכן, שיחה, תגובה, טקבוק, ואת הניואנסים של כל אלו בכל אחת מן הפלטפורמות הפופולאריות ברשת.

לא די בכך שעו"ד קרא בדיעבד את התקנון של facebook או twitter, עליו לחיות את הפלטפורמות על מנת לייעץ ולפתור בעיות בזמן אמת, תוך כדי תנועה ולא בדיעבד. וכאן תרשו לי להדגיש: כאשר אני אומר לחיות את הפלטפורמות, כוונתי לכך שעל העו"ד לענייני מדיה חברתית המלווה קמפיין ברשת, להיות מחובר ולעקוב בפועל אחרי סטרים הפעילות של הלקוח ועדכוני הסטאטוס של הקמפיין בזמן אמת. עו"ד לענייני מדיה חברתית הוא עין משפטית זמינה ובוחנת לפעילות בהתהוות, זמינותו ונקיטת עמדה מצידו בזמן אמת עשויה להציל את הארגון ממשבר בעל השלכות קשות מבחינה כלכלית ותדמיתית. וכן, זה ישים, עורכי דין עובדים כבר היום מול מסך מחשב, ופעילים מאוד ברמת המיקרו בלוגינג לקידום צרכים אישיים.

לעו"ד לענייני מדיה חברתית תפקיד נוסף, הוא אמור לגשר בין המחלקה המשפטית של הארגון לבין אנשי השיווק, שני גורמים אשר מתנגשים חזיתית בכל פעם שעולה רעיון חדש לפעילות במדיה חברתית. עו"ד הפעיל בעצמו ברשת, מכיר ומבין לעומק את הסיכוי לצד הסיכון, את ההזדמנויות כמו גם את הבורות והמלכודות ברשת, יידע למתן ולהרגיע את עורכי הדין של התאגיד ובכך לאפשר את הקמפיין או את הפעילות השיווקית שעל הפרק. באותה מידה יידע עורך הדין המתמחה במדיה חברתית להבהיר לאנשי השיווק והפרסום כי במקרה מסוים אין להתפשר מאחר וקיימת סבירות גבוהה כי הפעילות עלולה לפגוע במוניטין ובערכיו של המותג. מניסיוני, אלו האחרונים יקשיבו לו רק אם הוא מבין את עולמם כפי שהוא מבין את עולם המשפט, וזה הגיוני מצידם להעמיד את הדרישה הזו כשם שזה הגיוני לדרוש ממומחה משפטי לרשלנות רפואית, שיכיר את עולם הרפואה.

מי זקוק לעו"ד המתמחה במדיה חברתית?

ארגונים, חברות ותאגידים, אשר מקדמים ברשת אינטרסים עסקיים וכלכליים ואינם יכולים להרשות לעצמם בשום אופן כניסה לא מושכלת לרשת אשר עלולה להוביל לפגיעה במוניטין ובערכי המותג.

בשלב ראשון על התאגיד לעצב מדיניות להתנהלות  מושכלת במדיה חברתית –

social media policy בשלב השני, דרוש ליווי צמוד של מומחה ועין הבוחנת את הפעילות השוטפת ברשת ובמדיה חברתית.

יש לזכור כי תהליך ההטמעה של תקנון התנהגות מדיה חברתית בארגון אינו מסתיים בהפקת התקנון (ובטח לא בשליחתו בתפוצת מייל המונית בארגון), הפעילות במדיה חברתית היא דינאמית ומייצרת לצד ההזדמנויות גם סכנות חדשות ולא צפויות מדי יום. לכן על מנת להבטיח את הטמעת התקנון – בקרב הפעילים במדיה חברתית מטעם הארגון ועל מנת לתת פתרונות ומענה לצרכים מידיים ונקודתיים המתעוררים כתוצאה מפעילותו השוטפת והיום יומית של הארגון ברשת, יש להסתייע בעו"ד לענייני מדיה חברתית, אשר ילווה וייפקח על הפעילות השוטפת של הארגון ברשת.

2 Responses to “ענף משפטי חדש – עו"ד לענייני מדיה חברתית”


  1. 1 עידן נישליס ינואר 31, 2010 בשעה 4:10 pm

    סער, תודה על הפירגון.
    אני בהחלט מסכים ורוצה להוסיף שעולם השיווק פועל כבר מזמן לפי התובנה שהעולם כולו כבר נמצא ברשת, הלקוחות שלנו נמצאים און-ליין אז גם אנחנו (נותני השירותים והמוצרים) צרכים להיות שם יחד איתם.

    כדי לשמור על רלוונטיות משרד ו/או עו"ד צריך לדעת איפה נמצאים הלקוחות שלו, באיזו שפה הם מדברים ומה הצרכים שלהם.

    עולם המדיה החברתית בפרט הינו תחום שמתפתח מידי יום ויזכה לעוד הרבה התייחסויות משפטיות.

  2. 2 יובל קרניאל פברואר 1, 2010 בשעה 5:31 pm

    סער צודק, עוד מעט לא נבין איך המשכנו לפעול בעולם הרשתות החברתיות בלי לגבש לעצמנו מדיניות ברורה של מותר, אסור, רצוי, לא רצוי.
    אי אפשר לגבש מדיניות רק על סמך שיקולים שיווקיים, חייבים להבין גם את המגבלות והסיכונים שיש בעולם הרשתות.

    סער, תמשיך לכתוב בנושא.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: