מה עושים עם "זמן אמת" – שימוש עסקי בזמן אמת במדיה החברתית

מהפכת המדיה החברתית מתאפיינת בין היתר באפשרות הטכנולוגית להזרים ולקבל מידע באפליקציות השונות בזמן אמת – real time.

 למרות היכולת הטכנולוגית להתעדכן בזמן אמת, וההכרה בכך כי אפשרות זו היא מעיקרי מהפכת המדיה החברתית, הדעה הרווחת היא כי טרם נתבררו השימושים הפרקטיים והערך האמיתי שאדם יכול להפיק ממידע בזמן אמת, מלבד היכולת לדווח ולקבל עדכוני  חדשות ואקטואליה.

 במאמרו המלומד " קצת פרופורציה בזמן אמת"  מגיע הפסיכיאטר ד"ר ירדן לוינסקי למסקנה הבאה: 

"המסקנה יכולה להיות שזמן-אמת הוא דבר מאד חשוב – אבל אף אחד עדיין לא הבין מה אפשר לעשות איתו. יכול להיות שבעוד חמש שנים, כאשר יקרו שינויים טכנולוגים, תרבותיים או חברתיים מסוימים פתאום יתגלה הערך של זמן אמת. בינתיים מדובר רק ביכולת טכנולוגית חסרת חשיבות אמיתית".

 על מסקנה זו, אשר משותפת לרבים ממובילי הדעה בארץ ובחו"ל, אבקש לחלוק, תוך שאנסה להציע תועלת מובהקת פרקטית ורבת ערך ברמה העסקית, אשר ניתן להפיק כבר היום בכלים הקיימים, מעצם האפשרות לעדכן ולהתעדכן בזמן אמת.

 זמן אמת – כל הקודם זוכה!

 היכולת להתעדכן בזמן אמת היא למעשה גם האפשרות לזכות בדבר מה לפני כולם- לפני גמר המלאי, להיענות להצעה עסקית לפני מתעניין אחר, להגיע אל ליבו של לקוח פוטנציאלי לפני מתחרה עסקי, להגיב לפני כולם ("אני ראשון") כחלק ממהלך טקטי עסקי. התנאי היחיד הוא  כמובן שהעושה שימוש במידע,  יהיה מחובר לזרם המידע בזמן אמת.

 דוגמאות פרקטיות לשימוש עסקי שניתן לעשות כבר היום בזמן אמת:

 הצעות עסקיות בשיטת כל הקודם זוכה – ראובן הוא סוכן נדל"ן, בבוקר יום א' הוא מפרסם בטוויטר את ההודעה הבאה: " הזדמנות נדירה- פנטהאוז באקירוב 30 מיליון ₪ במקום 40, כל הקודם זוכה.." שמשון, צייד הזדמנויות ועוקב סידרתי אחרי סוכני נדל"ן בארץ ובעולם, ממהר ליצור קשר עם ראובן ובצהריים נחתם זיכרון הדברים בין הצדדים.

 רפי- קונדיטור בעל שם מקומי וחובב רשת ידוע, נוהג לצייץ בטוויטר בכל פעם שהוא מוציא מגש חם של לחמניות שום עם עשבי תיבול מהתנור. עד לאחרונה הייתה נורית – עורכת דין ממגדל המשרדים השכן, היחידה לנצל את ההזדמנות ולהזדרז לרכוש שתי לחמניות חמות לארוחת הצהריים. לאחרונה ומאז שדרגה פייסבוק את האפליקציה לטובת העדכונים בזמן אמת, היא כבר לא לבד בתחרות. נורית קצת חוששת אבל רפי הבטיח לשמור לה "חסד נעורים" או לפחות לחמניית שום לצהריים, משתלם להיות ראשון…

 פרסים, מכרזים ומכירות פומביות –

 פרסים, הטבות והנחות עד גמר המלאי ובשיטת כל הקודם זוכה, אינם  גימיק חדש. החידוש הוא ביישום הפשוט והזול שניתן לעשות כיום במבצעים מסוג זה באמצעות הכלים של המדיה החברתית ויש כבר מי שעושה את זה. לאחרונה נתקלתי בחלוקת כרטיסים להופעה של מדונה בטוויטר (לצערי איני זוכר במי מדובר והייתי שמח לתת לו קרדיט על כך) ואם אינני טועה גם הטוויטר של קולנוע לב מחלק מפעם לפעם כרטיסים לסרטים בשיטת כל הקודם זוכה.

 מובן כעת כיצד ניתן ליישם את היתרון שבקבלת מידע בזמן אמת גם במקרה של מכרזים ומכירות פומביות.

 "זמני" –time is money

 הדגשתי לעיל בעיקר את התועלת שצומחת לניצע (מקבל ההצעה) מעדכונים בזמן אמת, אולם בכל המקרים התועלת למעדכן ברורה גם היא. כך למשל רפי הקונדיטור מוכר את הלחמניות בעודן טריות וחמות ובכך שומר בין היתר על תזרים מזומנים ועל מוניטין גבוה בקרב הלקוחות. ראובן סוכן הנדל"ן נפטר מנכס מכביד ומתפנה למכור נכסים אחרים.

 שימוש ב"חכמת ההמון" בזמן אמת בזירות אינטראקציה מעורבות של גולשים אקראיים ובעלי מקצוע –

 בזירה מעורבת ישנו מצד אחד בעל המקצוע שמקבל את המידע בזמן אמת (הזמן בו נשאלה השאלה בתחום מומחיותו) כאשר היתרון מבחינתו הוא בסיכוי להגיב ראשון ובכך לבסס אמון ומומחיות בקרב מתייעץ אקראי בסביבה נקייה מתחרות באופן יחסי ולזמן מוגבל (כל עוד הגיב בזמן אמת). ההנחה המושכלת היא שבעל המקצוע המגיב ראשון (בחכמה) הוא בעל הסיכויים הטובים ביותר לזכות בליבו של השואל האקראי – לקוח פוטנציאלי.

 מבחינת המתייעץ, היתרון הוא בכך שתחרות בעלי המקצוע על ליבו וכיסו בזמן אמת מבטיחה תגובה מהירה כמו גם זמינות ונגישות למידע  .

 ניסיון ליצור זירה מעורבת העושה שימוש בחכמת ההמון בזמן אמת אפשר לראות כאן: קישור לעמוד – "הצג שאלה משפטית לעו"ד". הכוונה היא ליצור זרם מידע בזמן אמת, אשר יהיה זמין ונגיש למתייעצים אקראיים מצד אחד ויספק והזדמנות עסקית לעורכי דין בזמן אמת מצד שני. עורכי דין אשר בוחרים להצטרף לזירה מקבלים עדכונים – שאלות משפטיות של גולשים בזמן אמת לעמוד הפייסבוק האישי שלהם .

 חיפוש בזמן אמת –  

 טרנד חדש ולוהט אשר יתרונותיו ברורים אולם היישום בשלב זה קצת פחות. למעשה החיפוש בזמן אמת מאפשר בין היתר איתור חכם של הזדמנויות, תשובות, או שאלות מהסוג שהזכרנו לעיל, המופצות ברשת בזמן אמת בכמה זירות מרובות משתתפים. כמו גם ריגול תעשייתי ועוד. על החשיבות שמייחסים לחיפוש בזמן אמת אפשר ללמוד מההודעה שנמסרה לאחרונה על שיתוף הפעולה בין גוגל לטוויטר ובין מיקרוסופט לטוויטר, בכל הקשור לאיתור מידע בזמן אמת. בפועל זה אומר שמנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט יספקו "ציוצים" מטוויטר בזמן אמת.

עוד על החשיבות הרבה והמשמעות של חיפוש בזמן אמת, ניתן לקרוא כאן:

גל מור – YNET- זמן האמת של טוויטר – גוגל ומיקרוסופט בעניין

2 Responses to “מה עושים עם "זמן אמת" – שימוש עסקי בזמן אמת במדיה החברתית”


  1. 1 מאור קפלנסקי אוקטובר 28, 2009 בשעה 10:50 pm

    פוסט מעניין ומעלה נקודות שלא חשבתי עליהן…
    חסר לך לינק בסוף

  2. 2 זהר אוקטובר 29, 2009 בשעה 8:30 am

    הי סער , מאוד מתחברת לפוסט במיוחד בתוספת הדוגמאות שתורמות לחידוד הפיןפוינט שרצית להעביר … זמן אמת זו נקודה חשובה בצרכנות ואם עסקים יהיו חכמים הם יוכלו לנצל את המכניזם הזה לשרת אותם להגדלת מכירות ומודעות מיתוגית .

    זהר


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: