נוכחות אפקטיבית במדיה החברתית – לבחור נכון את זירות האינטראקציה

פעמים רבות אני שומע מהספקנים לגבי האפקטיביות של פעילות במדיה חברתית את התלונה הבאה: "אני דווקא נוכח ברשתות החברתיות אבל לא הרחבתי את מעגל הלקוחות שלי כתוצאה מכך..". כאשר אתה מברר לעומק למה התכוון מי שהעיד על עצמו כמקיים נוכחות במדיה החברתית, אתה מגלה שבפועל במקרים רבים מדובר בנוכחות כמעט אקראית, לא מחושבת לא אסטרטגית, לא עקבית. ולכן גם לא אפקטיבית. יש גם מי שמאוד משתדלים ומתאמצים אבל עדיין התחושה היא של דשדוש, או גרוע מכך של " פול גז בניוטרל"……

אם כן,  מובן שעלינו להקדיש מחשבה מוקדמת ומושכלת לבחירת הזירות המתאימות לצרכים העסקיים שלנו (כאשר אני משתמש במושג "זירת אינטראקציה" כוונתי למתחם מוגדר וממוקד בתוך רשת חברתית. למשל קהילה או פורום) בטרם נבנה נוכחות בזירה מסוימת ונשקיע בה זמן יקר. אמליץ לשאול  בהקשר זה בעיקר את השאלה הבאה:

מיהו קהל היעד שלנו והיכן הוא נמצא ברשת במידה המצדיקה התמקדות והשקעה בזירה מסוימת בטווח הארוך?

לשם המחשת התהליך המחשבתי נבחן את הדוגמא הבאה: עורך דין נמרץ כותב באופן אשר נראה לו טבעי ונכון – תכנים משפטיים בקהילה של עורכי דין. התכנים בהחלט ממתגים אותו כבר סמכא בתחומו, אלא שסביר להניח שרוב קוראיו הם עורכי דין, חברי קהילת עורכי הדין המסוימת. אלו אמנם מתרשמים ונהנים מהשיתוף בידע, אולם הוא לא מגיע לקהל היעד שלו בעקבות השקעתו זו ולכן לא רואה תוצאות עסקיות מעמלו (לא מקבל פניות מלקוחות ולא מגדיל את מעגל הלקוחות כתוצאה מפעילותו בזירה).

לעומת זאת, את אותו הזמן יכול בעל המקצוע להשקיע למשל בקהילת הצרכנות – באותה רשת חברתית. ובכך לבדל עצמו "ולמנף" את יתרונו היחסי כבעל מקצוע יחיד ופעיל בקהילה שאינה מקצועית, לתרום באופן ייחודי מהידע שלו בסוגיות שונות, ובכך להגדיל את הסיכויים להרחיב את מעגל הלקוחות בטווח הארוך בזירה נקייה מתחרות באופן יחסי.

בחינה יום יומית של הזירות, מלמדת בעיקר על כך שטרם הופנמו אצל בעלי המקצוע בתחומים השונים עקרונות היישום הנכון של מדיה חברתית במוב של היכן, איך, מתי ובמה להשקיע תגובה וזמן….

עד עכשיו התמקדתי בטווח הארוך משום שלשיטתי נוכחות אפקטיבית בזירה מסוימת – כזו שתיצור מעגל לקוחות והזדמנויות עסקיות,  היא תוצאה של עבודה נכונה ועקבית לאורך זמן בזירה, תוך היכרות עם חבריה, אופייה המיוחד, והשתלבות בה כחבר מן המניין התורם לשיח. בפעילות כזו אתה רוצה להגיע למקום בו כאשר אחד מחברי הזירה נזקק לשירות מקצועי הוא אומר לעצמו ( ובהמשך גם לחברים מחוץ לזירה ) : " היי אני מכיר בעל מקצוע רציני ואמין.. והוא זמין לי בלחיצת כפתור" אם עבדת נכון הוא מתכוון אליך…

על אף האמור לעיל, בהחלט ראוי לפקוח עין, ולאתר גם הזדמנויות חד פעמיות אשר עשויות להפיק תועלת מיידית או תועלת בטווח הקצר. הזדמנויות כאלו מטבען הן יום יומיות ואין סופיות ואינן מוגדרות ותחומות לזירה מסוימת.  ראוי להשקיע בהזדמנויות חד פעמיות זמן ככל שמדובר בתגובה בעלת סיכוי גבוה לאפקטיביות מבחינתו של בעל המקצוע.

השתתפות או תגובה חד פעמית אפקטיבית של בעל מקצוע בשיחה ברשת (תגובה לדיון בפורום או קהילה תגובה לפוסט /טוקבק /ציוץ בטוויטר/ השתתפות בשרשור בפייסבוק ועוד) תהיה כזו אם נשקלה מבחינת התאמת הנושא והזיקה לבעל המקצוע, אם מדובר בתרומה אמיתית (לשאר המשתתפים) מבחינת ערך מוסף, האם היא עשויה (התגובה) לעורר אהדה. כאשר הפרמטר האחרון הוא על פי רוב תוצאה של מתן ערך מוסף לדיון ואין להקל בו ראש, "הידחפות" מאולצת עלולה ליצור אנטגוניזם.

סער סיקלאי, יועץ במדיה חברתית ועו"ד

2 Responses to “נוכחות אפקטיבית במדיה החברתית – לבחור נכון את זירות האינטראקציה”


  1. 1 eli haisraeli אוקטובר 22, 2009 בשעה 8:29 pm

    Saar,
    Everytime I come across your work i'm learning something new. I feel like a child learning how to walk.
    Just wanted to say thanks.

  2. 2 socialclick אוקטובר 23, 2009 בשעה 1:24 am

    תודה. אני בהחלט משתדל שכל פוסט שלי יעניק את אותו ערך מוסף עליו מדברים כאשר מזכירים את המדיה החברתית.

    שוב תודה, זה מרגש לשמוע ואני שמח שאתה עוקב,

    סער.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: