כיצד משתלבים עורכי הדין בישראל בזירת המדיה החברתית

כיצד כבר משתלבים עורכי הדין בישראל בזירת המדיה החברתית ולמה זה מאוד כדאי למי שעוד מהסס

 Pro bono 2.0

כעו"ד המנהל מזה שנתיים את קהילת עורכי הדין (ולאחרונה במשותף עם מנהלים נוספים – עו"ד יעל גיל ועו"ד אמיר לירן)  האיכותית והמובילה בישראל – קהילת עורכי הדין – ברשת החברתית קפה דה מרקר , כמייסד קהילת ה facebook   של עורכי הדין בישראל  וכמי שאהבתו הגדולה לרשת האינטרנט בכלל ולמדיה חברתית בפרט מתחילה כבר במחצית השנייה של העשור הקודם – ימיה הראשונים של הרשת, אני חש צורך לכתוב ולשתף אתכם בתובנות שרכשתי במהלך השנים.  

במאמרי זה אנסה לשפוך אור בעיקר על התועלת הרבה הטמונה בהשתלבות אפקטיבית של משרדי עורכי דין ועורכי דין עצמאיים במדיה החברתית ובזירות האינטראקציה השונות ברשת.  אציין כבר בפתח דבר כי בניגוד לענפי מקצוע אחרים אשר עושים את הצעדים הראשונים במדיה החברתית, עורכי הדין נמצאים במקום מתקדם ונוח יחסית מבחינת התשתית והידע הרב שכבר נצבר המאפשר כניסה מיידית אל תוך זירות השיח החברתי/דיגיטאלי הישראלי.  

הבהרה: הגם שאתייחס במאמרי בעיקר לעורכי דין, תחום ההתמחות הספציפי שלי,  הדברים שיאמרו בהחלט רלבנטיים ללא מעט מגזרים עסקיים וארגונים אחרים החשים כי מדובר בתחום לוטה בערפל מבחינתם, בו רב הנסתר על הגלוי, אולם בכל זאת מזהים את הצורך ומבקשים לעשות את הצעדים הראשונים לקראת הבלתי נמנע והמתחייב מצידם – כניסה מושכלת ואפקטיבית למדיה החברתית. 

 להתגבר על ההלם התרבותי  

אתה צריך לבסס נוכחות רשתית אמרתי לחבר קרוב מימי האוניברסיטה שפתח בשעה טובה משרד עורכי דין. בעברית בבקשה הוא התריס. Social media   השבתי בציניות …. אבל מיד הבהרתי: תראה, הלקוחות שלך נמצאים בכל מקום במרחב הפיסי, אבל במקביל הם נמצאים גם ברשת בהמוניהם. העובדה הזו מספיקה על מנת שגם אתה "תועיל" לבסס את נוכחותך שם.  אה זה, אז תגיד פייסבוק סיכם חברי בבורות אופיינית אך חיננית, את השלב הראשון בשיחתנו.  

"אבל למה לי בעצם", המשיך החבר בקו הספקני. כי אתה מאוד רוצה להגדיל את קהל הלקוחות שלך ובכך להגדיל את רווחי העסק שלך. אה כן, וגם המיתון וההצפה במקצוע עריכת הדין שככה איך לומר מאוד מפריעה ליצר האנינות והבררנות. משום מה הפך חברי ליותר נינוח וקשוב בשלב זה. "עורכי דין הם אנשים פרקטיים" כתב פעם במדורו הקבוע, חברי הטוב ומבקר המסעדות הכשרות – אורי מלמד.   

אוקי, אבל מה אם יכתבו עלי דברים רעים? חייכתי. אתה עורך דין, תמיד יכתבו עליך דברים רעים. בשנתיים האחרונות בכובעי כמנהל קהילת עורכי דין, קיימתי שיח אינטנסיבי עם כל דכפין ברשת, בין היתר למדתי מהציבור כי האמון בנו נמוך מאוד. אני מאמין שאיש מלבדנו לא יפעל לתקן את התדמית השלילית שנוצרה ואין מדיה מתאימה מהמדיה החברתית לפעול על מנת לשנות זאת. הואיל ובעוונותיי כי רבים, אני גם עו"ד, סיכמתי את הסוגיה בתוספת טענה משפטית פרקטית משלי: ובכל מקרה, מה אם יכתבו עליך דברים רעים אבל אתה לא תהיה שם להגיב… 

אז אתה מציע לי להקים אתר? לא בהכרח. אני מציע לך להיות נוכח בזירות ספציפיות בהם הלקוחות שלך כבר נמצאים. חשוב מכך, בזירה מפולחת כמו קהילת עורכי דין, הם – הלקוחות, נמצאים שם במטרה אחת מוצהרת – לתקשר איתך, אתה בא?.

מודל הישן פתחת משרד והם חיפשו אותך, אח"כ בא האינטרנט ופתחת אתר בהתבסס על אותו מודל ישן וחד צדדי מן העולם הפיסי. במודל החדש אתה בא לזירה בה נמצא הלקוח זאת במקום שהוא יחפש אותך. זה הגיוני.  

 הצורך והביקוש כבר מוכח! 

תרשה לי לומר לך בעיקר את הדברים הבאים המשכתי: למדתי שיש לציבור צורך אמיתי בשירות שאנו מספקים on-line  . אספר לך שמתוך 100 ומשהו הקהילות המוצלחות ברשת החברתית של קפה דה מרקר, שומרת קהילת עורכי הדין כבר זמן רב (למעלה משנה) על מקומה בין חמשת הקהילות המובילות את הרשת החברתית מבחינת "טראפיק". זה נכון שמחד הציבור מפגין לעיתים חוסר אמון במקצוע אולם מסתבר כי מאידך הציבור לא מהסס לבקש ולקבל את עזרתנו הפרקטית ברשת באופן תדיר.  "דבר איתי במונחים כלכליים", אין בעיה: הביקוש רק גדל וגדל.

אגב, קהילת עורכי הדין אינה הקהילה המשפטית היחידה בקפה דה מרקר. קהילה נוספת, מוצלחת וחשובה מאין כמוה היא קהילת הייעוץ המשפטי, אותה מנהלים בכישרון רב עו"ד יוסף פרידמן ועו"ד נעמה זהר.  זה לא מקרי שאנו עורכי הדין מקיימים נוכחות אינטראקטיבית פעילה ברשת הישראלית. בדיעבד מסתבר כי השירות אותו אנו מציעים לציבור ברשתות חברתיות כבר כמה שנים, הוא מאותם שירותים המותאמים ככפפה לזירת המדיה החברתית בהיותם מועילים בכל הרמות (חברתית וכלכלית) לעו"ד – ספק השירות וללקוח – הציבור המתייעץ. וזאת משני טעמים עיקריים:  

א.      זמינות ונגישות – כאשר הציבור צריך אותנו הכי קל והכי זול (לשני הצדדים) למצוא אותנו ברשת. באינטרנט כידוע אין יום ואין לילה הפעילות היא 24/7. לפעמים הזמינות שלנו היא קריטית. במקרים אחרים התגובה המהירה והאדיבה תורמת לבניית אמון הציבור בפרופסיה שלנו לטווח ארוך וגם לזה יש ערך כלכלי חברתי רב. אני מוכרח לציין שלשיטתי זה חשוב לא פחות מן התועלת הכלכלית. יש להבין שהמדיה החברתית אינה סובלת את הלך המחשבה הישן ולפיו אין מעבר לתועלת כלכלית. במדיה החדשה חילוף מסרים מוצלח בין מוכר פוטנציאלי לקונה פוטנציאלי, בהכרח נשען על החברתי והכלכלי גם יחד, על הערך המוסף. אם תרצו זה סוג של פרו בונו משודרג המותאם לעידן הדיגיטאלי.  

ב.       חיסכון בזמן וכסף – אמנם המטרה הראשונית והלגיטימית של כל מוכר שירות ברשת היא הרחבת מעגל הלקוחות של המוצר. אבל יש ערך מוסף לשירות הניתן מצד עורכי דין דווקא ברשת (וזה כזכור התנאי הראשון לשיח במדיה חברתית) ברמה הפרקטית אפשר להגדיר את עיקר הפעילות של עורכי הדין ברשת כייעוץ וסיווג ראשוני. נוכחות של עורכי דין ברשת חוסכת זמן יקר לכלל העוסקים במקצוע וגם ללקוח על ידי מתן סיוע בהגדרה הראשונית של הבעיה המשפטית כמו גם בסיווגה כמתאימה לבעל מקצוע בנישה ספציפית. כל זאת ללא עלות מצד הפונה ותוך חיסכון משמעותי בזמן וכסף לעורך הדין אשר היה אמור לבצע את אותה פגישת סינון ראשונית במשרדו, אלמלא ניתן ברשת.  

על שני אלו חובה להוסיף את הערך הרב שבהימצאות בזירה אחת עם מאות חברים אחרים למקצוע. תאר לך שאתה עו"ד מתחום דיני המשפחה או הפלילים והקולגות שלך מנתחים עבורך פסק דין חדש שכלל לא הכרת. ומה לגבי חיפוש עובדים ללא תיווך? הפניית שאלה מקצועית או אתית לחברים? את כל הדוגמאות הללו תמצא אצלנו בכל יום נתון.

 

סוף דבר – פתח דבר:  

"השתכנעתי בצורך, אבל אני עסוק, אין לי זמן ובכלל כמה עולה לי?". לאחר שלמדת את הכללים הבסיסיים ויצרת לעסק שלך בעזרת מומחים נוכחות רשתית מושכלת, זה לא בהכרח דורש ממך זמן רב. תשתית חכמה חסכונית ויעילה פי כמה מפגישות במשרד או שיחות טלפון מתמשכות הנגמרות בלא כלום (אתם יודעים היטב על מה אני מדבר..) העלויות כאמור, הן זניחות אם אומדים אותם כפונקציה של זמן מול תועלת. עוד טענתי לעיל (אך לא המצאתי את הגישה כמובן) כי יש גם מעבר לתועלת הכלכלית. התוספת החברתית במקרה זה היא הגורם להצלחה במדיה החברתית.    

הזכירו לעצמכם והפנימו, לדבר אתם כבר יודעים והשיח ברשת בהחלט מבוסס על עקרונות היסוד לאינטראקציה מפרה מן העולם הפיסי: הקשבה, שיתוף, שיחה. כאמור, במידה רבה התשתית כבר קיימת. ועוד תמריץ קטן אבל משמעותי: הלקוחות שלכם כבר שם אז אל תתנו להם להמתין לכם עוד זמן רב. להתראות ולהשתמע ברשת.     

כל הזכויות במאמר שמורות לעו"ד סער סיקלאי ©   

 

0 Responses to “כיצד משתלבים עורכי הדין בישראל בזירת המדיה החברתית”



  1. להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




twitting_lawyer


%d בלוגרים אהבו את זה: